NOTA REGISTRADA CONJUNTA AL DIRECTOR DE C.P. BRIANS 1

Una còpia d'questa nota es va lliurar en mà al Director General de Serveis Penitenciaris dijous passat 4 de gener de 2018 durant la reunió mantinguda amb CCOO

Senyor Director del Centre Penitenciari Brians 1

Sr. Josep Font Catalan

En els últims temps, com a conseqüència d’una política continua de retallades fomentada i justificada per la crisi, els treballadors penitenciaris hem de treballar dia a dia amb recursos insuficients, tant materials com humans, dels que serien necessaris per realitzar la tasca rehabilitadora i de vigilància, fet que tota la plantilla d’aquets centre ha assumint demostrant la nostra professionalitat i el nostre compromís laboral i social.

Els sindicats, el primer que volem deixar clar, es la desconsideració i la petulància amb que ha actuat la Direcció, envers els treballadors d’aquest centre i els seus representats sindicals. Ja que ens lliura una Ordre de Direcció 12/2017, referida als escorcolls de cel.la, ja signada, on es dona per fet que en el centre es duen a terme manifestacions de males praxis professionals sobre altres persones.

La segona cosa que volem manifestar és òbvia: cap sindicat ha participat en les ultimes decisions unilaterals que aquesta Direcció ha pres, no s’ha portat a terme cap tipus de negociació sindical, ni tant sols s’ha informat en temps i forma, tot el que afecta i regula els llocs i les condicions laborals dels treballadors d’aquest centre.

Creiem què la OD  12/2017 i algunes de les formes d’aquesta Direcció, nomes fan que afegir una nova pressió addicional sobre els treballadors públics de la Generalitat de Catalunya, que, a més a més, han vist com en els últims temps s’han retallat els nostres sous i els nostres drets laborals, aquest no es el camí a seguir, volem que aquesta Direcció sigui la nostra Direcció que fomenti la cohesió i generi la confiança que necessitem per poder fer front a tots els nous reptes que tenim per endavant en aquest nou centre de preventius, tot fent possible la implicació de la plantilla de Brians 1, fomentant la participació dels treballadors i aquests fent propostes de millora o suggeriments.

Des dels sindicats entenem que aquesta Ordre de Direcció genera, a més de molta inseguretat jurídica i laboral un malestar extrem i un menyspreu total a una plantilla que ha estat felicitada per la seva tasca professional dels últims mesos. Aquesta OD només aconseguirà generar mes desconfiança i recels a una Direcció que desgraciadament acumula dubtes i mala fama entre la plantilla.

Creiem que l’objectiu d’aquesta OD 12/2017 no és combatre les suposades manques de seguretat, garantint la protecció i la seguretat eficaç del personal penitenciari, sinò reduir les interaccions professionals amb els interns al mínim, no volent aquests assumir el cost de la nostra tasca,  tot posant en risc la integritat física de la població reclusa, ja que el professional davant una situació que requereix de una intervenció urgent dins d’una cel.la (ja sigui per un intent de autòlisis, una urgència medica o una baralla entre els que hi viuen) no entrarà a la cel.la per evitar ser acusat de “males praxis”, i possiblement no actuarà fins que algun membre de la direcció o designat per ells estigui present. Amb el redactat de l’OD 12/2017 la Direcció d’aquest centre no tant sols criminalitza i menysprea tot el col·lectiu d’empleats públics que realitzen la seva feina de forma abnegada i professional sinò que posa en dubte la presumpció de veracitat dels funcionaris.

Per això, davant les ultimes actuacions portades a terme per la Direcció d’aquest centre exigim, al Sr. Director la retirada o correcció de la OD 12/2017 que servirà per restablir l'honradesa de tot el personal de vigilància, així com una mesura de satisfacció en forma de disculpa pública, que demanem vers tots els treballadors del CP Brians 1.

Tanmateix, demanem que no es torni a posar en dubte la dignitat i la professionalitat que com a treballadors públics ens hem guanyat, totes aquestes mesures  han de servir com a garantia de no repetir certes conductes acusatòries, essent aquest el punt de partida per redreçar la convivència dels treballadors del centre amb la nova Direcció. L’èxit de la Direcció ha d’esser l’èxit de la plantilla i viceversa.

Finalment, si la direcció continua pel camí de seguir aplicant mesures de reestructuració unilateralment, per evitar aportar el personal necessari i de no donar una resposta satisfactòria a les nostres exigències, hi haurà mobilitzacions en defensa dels treballadors públics.

Cordialment,

Les Organitzacions Sindicals.