RAMON ESPADALER NOU CONSELLER DE JUSTÍCIA

CCOO EXIGIM L’APLICACIÓ DELS ACORDS I CANVIS URGENTS A LA SECRETARIA DE MESURES PENALS

Segons va informar la premsa ahir, Ramon Espadaler Parcerises serà nomenat nou conseller de Justícia pel president de la Generalitat, Salvador Illa.

Espadaler compta amb una àmplia trajectòria en l’administració pública, havent ocupat càrrecs com a conseller d’Interior, de Governació i Relacions Institucionals, a més d’haver estat diputat al Parlament de Catalunya.

Aquest nomenament pot generar expectatives i esperança en el col·lectiu penitenciari en un moment crític, fruit de la nefasta gestió dels seus predecessors.

Davant aquest nomenament, CCOO manifestem la necessitat urgent d’establir un diàleg en positiu amb el nou conseller.

CCOO sol·licitem una reunió formal amb Espadaler per abordar les qüestions de màxima rellevància que afecten el sector penitenciari, un col·lectiu que afronta reptes creixents i que requereixen atenció immediata.

EXIGÈNCIES PRINCIPALS DE CCOO PER MILLORAR EL SISTEMA PENITENCIARI

• Una de les principals demandes de CCOO és l’aplicació immediata de l’acord 2024-2027 recentment signat (feu clic), que inclou millores essencials en les condicions laborals i econòmiques dels treballadors penitenciaris. Aquest acord representa un avenç significatiu en la reivindicació de drets laborals, i la seva implementació efectiva en tots els seus punts és fonamental per garantir la dignitat i la seguretat en l’entorn de treball.
  • CCOO lluitem des de fa anys per l’aprovació de la jubilació anticipada per als treballadors penitenciaris. La jubilació anticipada és crucial no només per alleujar la càrrega laboral sobre els empleats de més edat, sinó també per facilitar una necessària renovació generacional en el sistema penitenciari.

A Catalunya, CCOO, UGT i CATAC ens vam mobilitzar ocupant la seu del departament de Justícia el novembre de 2021 (feu clic), aconseguint signar un acord de jubilació anticipada, aprovat pel Govern el març de 2022 (feu clic) y publicat al DOGC. Ara la lluita és en Madrid, per aconseguir el Govern de l’Estat l’aprovi finalment. En aquest sentit, la pressió del Govern de la Generalitat de Catalunya ha de ser màxima.

• Una altra de les prioritats per a CCOO és el reconeixement d’agents d’autoritat del personal penitenciari. El nostre col·lectiu, que diàriament afronta situacions d’alt risc i estrès, ha de comptar amb el suport institucional necessari per exercir la seva funció amb autoritat i seguretat. El reconeixement oficial con agent d’autoritat és indispensable per mantenir l’ordre i la disciplina dins dels centres penitenciaris. L’alineació política entre la Generalitat i el Govern de l’Estat hauria de ser crucial per aconseguir-ho.
  • També és molt important la necessitat d’implementar més mesures i dotar els recursos necessaris per protegir el personal penitenciari de les agressions que pateix de manera recurrent. La violència als centres penitenciaris és un problema molt greu que ha posat en risc tant els treballadors com els interns, i és fonamental aplicar totes les millores possibles, millorant protocols, i dotant de recursos adequats per prevenir i gestionar aquestes situacions de manera efectiva.

CANVIS URGENTS A LA SECRETARIA DE MESURES PENALS

Finalment, tot el col·lectiu penitenciari reclamem canvis urgents a la Secretaria de Mesures Penals, un organisme que depèn directament de la Conselleria de Justícia.

CCOO hem estat clars en la nostra crítica cap a la gestió actual, assenyalant que algunes de les persones al capdavant d’aquesta secretaria han contribuït al deteriorament del model penitenciari català.

Per tant, CCOO sol•licitarem canvis profunds en l’estructura de la Secretaria, removent aquells responsables que han fallat en la gestió del sistema penitenciari, que han estat enfonsant el model penitenciari català i que són els responsables polítics i administratius de l’assassinat de Núria, fugint d’assumir cap responsabilitat.

L’arribada de Ramon Espadaler a la Conselleria de Justícia hauria de marcar un punt d’esperançadora inflexió. CCOO creiem que aquest canvi de lideratge haurà de corregir els errors del passat i obrir un nou capítol en la gestió del sistema penitenciari

CCOO com sempre, ens mantindrem ferms en les nostres demandes, buscant la millora de les condicions laborals i la seguretat del col•lectiu penitenciari, així com la defensa i el reconeixement dels treballadors i treballadores penitenciàries catalanes

Barcelona, 12 d’agost de 2024

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA SOBRE EL NOMENAMENT DE RAMON ESPADALER COM NOU CONSELLER DE JUSTÍCIA