ALTRA VEGADA UN MÒDUL CONFINAT AL C.P. BRIANS 1. MR-2 RESISTEIX!!

El passat dia 17, al mòdul 2 es va detectar “per casualitat” un intern asimptomàtic al fer-li una PCR segons protocol abans de ser extradit cap al seu país.

Curiosament, aquest intern no havia fet cap tipus de comunicació familiar i no havia manifestat en cap moment tenir símptomes relacionats amb el COVID, lo qual ens indica que aquest cas puntual pot repetir-se en qualsevol moment en qualsevol altre mòdul degut a les escasses mesures preventives preses per la SMPRAV.

Al no haver presentat símptomes COVID amb anterioritat, la feina de rastreig és molt difícil; però encara així, la professionalitat dels CUSIS i funcionaris del mòdul 2, fa que es puguin identificar 36 interns com a contactes estrets, als quals se’ls aplica un aïllament en cel·la de 10 dies inicials.

Donades aquestes circumstàncies, amb data 18 de març es procedeix a l’aïllament del mòdul 2 amb unes conseqüències laborals molt complicades d’assumir.

Fetes les PCR preceptives, el dia 26 de març resulten 11 interns més amb resultat POSITIU.  Alguns es traslladen al departament d’infermeria de Brians 2 i altres es mantenen aïllats per 15 dies.

Cal tenir en compte, que el mòdul 2 es troba concebut per a una ocupació màxima de 192 interns en condicions òptimes, i a hores d’ara, no es pot dir que això sigui així: ara mateix es troba amb una considerable massificació de 169 interns, que considerem completament desproporcionada.

Els funcionaris i CUSIS del departament s’estan deixant la pell cada dia que passa, a l’hora que s’hi juguen la seva salut i la de les seves famílies quan tornen a casa.

Si, això es així, per molta mascareta que et puguis posar i per molt que et rentis les mans, hi ha distàncies que a la nostra feina son insalvables.

A hores d’ara s’ha de tenir en compte que dins la feina habitual del departament, NO es poden conduïr interns fins al departament especial sigui quina sigui la seva actitud vers els funcionaris o cap a altre intern.   La situació cada dia és més complicada; els funcionaris i personal que presta servei en aquest mòdul es troben sota molta pressió, i tot i amb això, continuen mantenint la paciència vers els interns afectats: se’ls atén, se’ls escolta, parlen amb ells i intenten no agitar un clima cada vegada més tens i revolucionari front al sistema penitenciari, i tot això… mai ningú els hi agrairà!!!

Des de la secció de Brians 1 de CCOO, volem donar tot el nostre recolzament i escalf als companys de Brians 1 i, especialment en aquests moments, als funcionaris i CUSIS del mòdul 2, que amb la seva professionalitat i implicació, són capaços de gestionar una situació que per descomptat sense ells no es podria afrontar amb garanties reals de sortir-se’n.

S’han hagut de mantenir dins del mòdul 3 àrees habilitades (infectats – contactes estrets – no infectats),  fent la feina de coordinació i reestructuració dels interns a les cel·les molt difícil, ja que s’ha de tenir en compte tots els problemes possibles dins d’una presó i les hores que han de passar dins d’una cel·la junts (afinitats entre ells, compatibilitats entre clans dins de la presó, higiene, repartiment de menjar, medicació i metadona)

Cal recordar que a conseqüència d’aquesta situació, al mòdul 2 ha passat el següent:

• S’han suspès els tallers productius, les comunicacions i les diligències.
  • Els funcionaris s’han d’organitzar perquè tots els interns puguin fer videoconferències.
  • Cap intern pot sortir del mòdul.
  • L’equip de tractament té prohibida l’entrada al mòdul.
  • Els funcionaris han de portar mascaretes FFP2 i mantenir totes les mesures de seguretat encara que, moltes vegades resulta impossible i incompatible amb la nostra feina.
  • S’ha de portar un control sanitari diari per part de personal sanitari del centre.
  • S’ha d’esmorzar, dinar i sopar a la cel·la.

Amb tot això, és comprensible que la situació que viuen els interns, i per defecte els funcionaris del mòdul, sigui molt tensa dia rere dia.

També volem valorar positivament el trasllat d’algun intern amb mal comportament a un altra presó, per part de la Direcció.

Recordem que a aquest mòdul es va fer una vacunació general dels reclusos a primers de mes, però que, atès que el trànsit d’altes i baixes que comporta un centre catalogat com a “CENTRE DE PREVENTIUS” és molt alt, la immunitat adquirida per la població reclusa en general es veu molt trencada.

La Secció Sindical de CCOO de Brians 1 demanem la creació d’un protocol d’actuació en cas de confinament de mòdul o departament. Ja hem tingut altres mòduls confinats i la Direcció del nostre centre ha tingut prou temps per redactar un manual estàndard d’actuació ràpida en cas de confinament, en el qual s’exposi clarament l’actuació a seguir per part dels treballadors . Aquest protocol hauria d’estar consensuat amb els treballadors/es del centre i els sindicats.

Sant Esteve Sesrovires, 29 de març de 2021

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA DE LA SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DEL C.P. BRIANS 1