COMISSIÓ DE SEGUIMENT: MENTIDES, MANIPULACIÓ I ENGANY

Ahir, dimecres 15 de maig de 2019, va haver-hi reunió de comissió de seguiment de l’acord a la qual van assistir per part de l’administració la Subdirectora General de RR.HH. del departament, la Cap de RR.HH. de la Secretaria de Mesures Penals i la Responsable de l’Àrea de Relacions Laborals de la Direcció de Serveis.

La reunió només pot ser definida com extremadament tibant i molt dura, ja que l’Administració ha evidenciat de manera molt clara els seus intents de manipulació i d’engany donant informacions parcials, incompletes i equívoques. I el que és pitjor, el seu desconeixement absolut, complet i suïcida dels sentiments, queixes, aspiracions i necessitats dels treballadors penitenciaris als quals semblen considerar-nos com a simples màquines inanimades que es poden esprémer administrativament a voluntat sense cap conseqüència.

El desconeixement sobre la realitat dels treballadors, que ratlla en l’autèntic menyspreu i es funda en la ignorància, fa por i augura un pèssim futur per a tot el sistema perquè el rumb de col·lisió entre l’Administració i els seus treballadors sembla inevitable i fins i tot buscat.

CCOO hem denunciat a la reunió que l’Administració ignora i passa de puntetes pel gravíssim problema de les agressions, enterra grups de treball com el dels canvis, posa a dormir el grup de treball de la jubilació anticipada, ignora per complet les manques de personal dels centres i mentrestant, això sí que ho fan, prepara el seu atac a les condicions laborals més elementals dels seus treballadors. Pitjor no podem anar.

 

Proper Acord de Condicions Laborals

 

Aquí va venir la primera sorpresa però que no seria l’última. Segons van manifestar, no podien establir cap calendari de negociació i ni tan sols sabien si anaven a negociar un acord general o realitzar negociacions parcials. Tot depèn de les formulacions del Pla Estratègic que fixarà les necessitats i objectius de l’Administració en matèria de negociació. No hi ha dates, no hi ha previsions, no hi ha plans, no hi ha res.

Evidència la duplicitat i falta absoluta d’honestedat de l’Administració, que el Pla Estratègic que ara invoquen com a raó per a no negociar, porta sent treballat des de fa ja més de dos anys però sempre s’han anat donant raons polítiques i conjunturals per a retardar la negociació de l’acord.

Per desgràcia queda clar que l’Administració s’ha dedicat a enganyar-nos als treballadors durant mesos i anys i que les raons reals de no negociar eren unes altres molt diferents: guanyar temps com fos per a poder posar a punt el seu pla d’atac als drets dels treballadors penitenciaris que és el que realment oculta el Pla Estratègic. Si hi havia algun dubte sobre les seves intencions i objectius, ha quedat dissipada. Per aquest camí no es pot seguir.

CCOO vam fer constar en acta que demanem formalment reunió urgent amb assistència de la plana major del departament, consellera, secretària general incloses i Secretari General . La situació ho requereix.

 

Nou PRP

 

Segons ha manifestat l’administració, avui, 16 de maig, es decidirà en la comissió de retribucions si s’aprova negociar un nou complement que substitueixi al finit PRP. A partir d’aquí i si s’aprova, hi haurà reunió el pròxim 28 de maig per a iniciar la negociació.

Segons manifesten, els diners són els mateixos, no hi ha cap possibilitat d’increment (fals, els bombers han aconseguit recentment un PRP els diners del qual no ha sortit d’una cistella) i només es negociarien condicions.

Han deixat anar algunes perles que callaven fins ara. A l’ésser un complement nou i no una pròrroga, legalment no hi ha possibilitat de retroactivitat, és a dir, no es cobraria des d’1 de gener sinó solo a partir de l’acord.

Per a aconseguir algun tipus de retroactivitat haurien de negociar-ne algun tipus de mesures «imaginatives». Atès que cal temps per a negociar amb l’Administració, que aquesta negocia de manera artera i sense honestedat, retardant-ho tot de manera conscient, amb una agenda oculta amagada després de manipulacions i silencis interessats, i que després ha de seguir-se passos obligats per a aprovar l’acordat (comissió de retribucions, aprovació en Mesa sectorial, acord del Consell Executiu, etc.) no es preveu l’aplicació abans de cap d’any. Tot un any desaprofitat, que és el que estan buscant.

L’Administració ens va intentar convèncer de manera novament mentidera que les baixes no havien pujat. És MENTIDA. Fa menys d’un any la mitjana de baixes entre el personal de 40 a 49 anys era del 7% i entre el personal de 50 a 59 anys del 8%, 7 o 8 mesos després és ja de l’11% (361 de 3300 en interior, 83 de 700 en tractament i 33 de 410 en personal d’oficines).

Recordem que el valor del PRP equival al cost de 110 funcionaris d’interior, que és un 3%. Si les baixes pugen a un 15% o al 16%, que ja va ocórrer abans d’instaurar el PIPE, després anomenat PRP, substituir a aquests funcionaris tindria el cost de TRES programes actuals de PRP. Els saben i per això actuen com ho fan.

En opinió de CCOO la situació pinta molt malament. El dia 28 de maig, després de molt emprenyar la gata, coneixerem per fi la proposta de l’Administració i llavors començarà el ball.

 

Situació dels Reforços

 

El pròxim 28 de maig l’Administració ens presentarà la seva proposta definitiva de millora de la regulació de la bossa. Hi hagi acord o no, preveu afegir a la bossa d’interins als companys del primer procés de reforç.

CCOO hem preguntat pels 124 companys de reforç que cessen el pròxim 31 de maig i la resta de companys que no estan treballant. L’Administració es mostra «incapaç» de saber que companys de reforç cessats seran contractats i quan. Només accepten assegurar que hi haurà algun reforç a l’estiu però sense dates ni números d’algun tipus.

El preocupant és que, després que CCOO els pressionem,  confessen l’autèntica realitat, l’Administració admet de mala gana que al maig ja s’ha gastat més de la meitat del pressupost per a substitucions i reforços. Es neguen a especificar el que queda d’aquest pressupost, que molt segurament serà bastant menys de la meitat confessada.

CCOO els hem preguntat quin és llavors la raó de convocar l’últim procés de reforç donant esperances a les persones que ha participat, quan admeten que no tenen diners ni per a renovar a tots els reforços que ja estan treballant. Si no hi ha diners per als quals ja treballen, els 50 o 60 de l’últim procés de reforç no tenen possibilitats d’entrar a treballar abans de l’any que ve.

Una vegada més no sabem on acaba la veritat de l’Administració i comença la seva mentida.

CCOO els hem exigit que renovin a tots els companys que cessen el pròxim 31 de maig. La situació dels centres, sotmesos a greus manques de personal i enfonsant-se en la inseguretat més completa requereixen la ineludible renovació i la contractació dels quals han aprovat l’última convocatòria. Si hi ha grans quantitats de diners per a contractar més bombers i més mossos, hauria d’haver-ho per a cobrir l’apressant falta de treballadors penitenciaris.

És obligació del departament de justícia, de la seva consellera i la seva secretària general defensar la seva àrea de responsabilitat amb el mateix vigor i energia amb què ho fan els titulars d’altres departaments.

 

Interins

 

Després de finalitzar el procés d’assignació de comissions de servei l’Administració creu que disposarà de les places per als 16 companys de la borsa d’interins que queden per consolidar en places estructurals.

 

Concursos de comandament i de trasllats i oposició Tècnics Especialistes

 

De moment s’han presentat 166 instàncies per a participar en el concurs de CS/CUE/CRIMO i Caps d’Unitat administratius. El termini de presentació acaba el pròxim 23 de maig.

El concurs de CUSI/CAF/EAA, les bases del qual no s’han negociat encara, es convocarà quan acabi el de CS/CUE/CRIMO. L’Administració preveu amb bastant optimisme que serà l’últim trimestre d’aquest any.

També preveuen executar la sentència sobre el concurs de CUSI del C.P. Puig dels Basses abans de la publicació del llistat de mèrits del concurs de CUSI/CAF/EAA.

Al concurs de CUSI/CAF/EAA hauria de seguir el concurs de trasllats de llocs base. CCOO hem recordat a l’Administració que en ocasió del tancament de la Model es va comprometre a convocar concurs de trasllats a la fi de 2017 o inicis de 2018 per a permetre als traslladats forçosos regularitzar la seva situació. També li hem recordat que l’últim concurs de trasllats es va convocar en 2015 i que hauria d’haver hagut un concurs de trasllats com a mínim cada dos anys. Per tot l’anterior, CCOO hem demanat que es convoqui el concurs de trasllats el més aviat possible. L’Administració, amb suport d’UGT, s’ha mantingut en les seves tretze i mantindrà el calendari: no hi haurà concurs de trasllats fins a 2020, o possiblement fins a 2021 a causa dels retards continus en tots els processos, i no es resoldrà fins a 2021 o potser 2022.

L’oposició de llocs base de Tècnics Especialistes dependrà de l’aprovació de l’oferta pública en els pressupostos, que actualment ni hi ha ni se’ls espera, i no es preveu publicar-la abans de finals de 2020 i possiblement fins i tot en 2021. CCOO hem requerit que es trameti via taxa de reposició en cas que no hi hagi previsió de pressupostos abans. L’Administració confirma que estudiarà totes les opcions.

 

Oposicions de Tractament

  • Respecte a l’oposició d’educadors, es manté el 13 de juny com a data límit per a realitzar el primer examen.
  • Les bases de l’oposició de Juristes es preveu negociar-les al setembre per a procedir a la seva publicació durant el 4t trimestre d’aquest any.
  • La negociació de l’oposició de Treballadors Socials es preveu iniciar-la a la fi d’any i es procediria a la seva publicació durant el primer trimestre de 2020.
  • Les següents oposicions de psicòlegs i educadors es preveu publicar-les entre l’estiu de 2020 i març 2021.

 

Darrer procés d’assignació de Comissions de Servei

 

S’està enviant als centres la llista de les assignacions de les comissions de servei. La incorporació serà el pròxim 1 de juny. S’han assignat 10 resultes a més de les 23 places ofertes.

Donades els dubtes que l’assignació ens produeix a nosaltres i a molts companys, CCOO sol·licitem que es publiqui per transparència la llista de tots els que s’han presentat i revisin les resultes corresponents. L’Administració accedeix i confirma que farà púbic el ranking d’aspirants als efectes d’aclarir qualsevol dubte o incidència.

 

Transport C.P. Brians 1 y Brians 2

 

A causa d’un incident de sobreocupació que va sofrir a final d’abril l’autobús de primera hora del matí en direcció al C.P. Brians 1 i al C.P. Brians 2, l’Administració finalment ha fet cas al que CCOO proposàvem des que es va suprimir l’autobús petit i seran els propis els que recullin als companys que arribin a Martorell mentre que l’autobús de Barcelona de primera hora del matí de dilluns a divendres anirà directe als centres sense passar per l’estació o la plaça del Vi. La resta d’horaris i trajectes es mantindran com fins ara.

 

Transport C.P. Mas d’Enric i Puig de les Basses

 

El pròxim 10 de juny acaben els contractes dels conductors de reforç del C.P. Puig dels Basses i l’Administració encara ha d’estudiar que fer. CCOO hem proposat que renovin als propis del C.P. Puig dels Basses i que els propis transportin als companys afectats en el cas del C.P. Mes d’Enric . L’Administració està obligada per acord a prestar el servei de transport.

Segons l’Administració hi ha 7 companys que tenen dret a transport per trasllat forçós en el C.P. Puig dels Basses i 8 en el C.P. Mes d’Enric. CCOO li hem recordat que hi ha més companys afectats pel trasllat amb dret a transport, ja que circumstancialment estan en places provisionals però també són traslladats forçosos.

CCOO hem recordat a l’Administració que no ha formulat el pla de mobilitat d’aquests centres, malgrat estar obligada.

 

Uniformes

 

Al desembre es van rebre peces per a reposicions puntuals i noves incorporacions.

A l’agost va haver-hi un contracte menor per a dotar als reforços que entraven de camises i pantalons de característiques inqualificables.

Està en marxa el tràmit d’un contracte pluriennal, que en teoria permetrà començar a lliurar peces al gener de l’any que ve. Es prioritzaran jaquetes i botes.

CCOO hem demanat que les botes que es lliurin siguin de característiques tècniques similars a les dels mossos. No fer-ho seria absurd, ja que el cost és molt similar al de les botes actuals, pròpies de la Revolució Francesa, que ens veiem obligats a utilitzar.

CCOO també hem sol·licitat informació sobre el plec de característiques tècniques, que ha de ser més complicat de redactar que un tractat de mecànica quàntica, ja que fa anys que es troba en desenvolupament.

CCOO
sol·licitem substituir els uniformes inqualificables lliurats l’agost de 2018 perquè no coexisteixin dues uniformitats: una dolenta i antiquada, i una altra encara pitjor i diferent.

 

Revisió Model Medi Obert, augment plantilles i cobertura d’incidències

 

CCOO exigim recuperar el treball previ del Grup de treball de Medi Obert i de les conclusions d’aquest treball de 2008. El pla estratègic fa referencies però no especifica mesures concretes. L’Administració manifesta que te interès però novament no concreta res més, mantenint la seva indefinició.

CCOO requerim la cobertura urgent de les baixes del Centre Obert Tarragona i resta de centres oberts, tant de GMO’s com sobre tot de CRIMO. La situació en el Centre Obert de Tarragona es pot tornar insostenible aquest estiu a causa d’una carència de personal endèmica i de la política de no cobertura de baixes. Els GMO continuen ocupant-se de tasques corresponents als CRIMOS, la qual cosa CCOO qualifiquem d’il·legal.

L’Administració pren nota i analitzarà amb el sots director de centres la situació.

CCOO hem recordat que s’han de revisar les carències estructurals en tota la resta de centres en interior, oficines i tractament.

 

Analítiques

 

CCOO hem requerit en multitud d’ocasions la finalització de qualsevol gestió, transport o recollida d’analítiques per part del personal de vigilància o rehabilitació en tots els centres penitenciaris.

Requerim a l’Administració que complexi i recordi a les direccions dels centres la resolució, impulsada en solitari per CCOO amb els grups parlamentaris i que vàrem aconseguir que fos aprovada a la comissió de justícia al 2016,. Aquesta fa constar que només siguin els serveis mèdics els que prenguin part en qualsevol de les fases.

 

Aclariments criteris concurs horari al CP Lledoners

 

CCOO, davant la nova publicació del concurs d’horaris de GAMP al CP Lledoners exigim que  s’incloguin com definitives la totalitat de places possibles a oferir per tots els col·lectius. L’Administració trasllada que finalment ha concretat com definitives 54 llocs.

CCOO sol·licitem que en tot cas aquest criteri s’apliqui en idèntiques circumstàncies pel pròxim concurs  de GAMV i la resta de col·lectius.

 

Trasllat de l’ASSEP

 

CCOO hem traslladat queixa formal per l’obscurantisme amb que s’ha realitzat aquest trasllat. L’Administració no ha comptat amb la part social en cap moment, mantenint la seva política de fets consumats.

CCOO considerem que amb el trasllat a la Zona Franca es dificultarà greument el tracte amb familiars i els interns ja que no es podrà donar un servei eficient i de proximitat.

 

Horaris de les cafeteries

 

CCOO hem demanat la reobertura de la cafeteria interior de Brians 2 i ampliació d’horaris en les de tots els centres. L’Administració manifesta que els horaris consten en el plec de condicions tècniques i per contracte no es poden modificar.
Quan vagin vencent els contractes de les diferents concessions, tindran en compte l’ampliació d’horaris per poder tornar a revisar introduir-les en els contractes.

 

Barcelona a 16 de maig de 2019

 

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA DE LA REUNIÓ DE COMISSIÓ DE SEGUIMENT DEL 15 DE MAIG DE 2019 

US CONTINUAREM INFORMANT!