COMUNICAT DE LES ORGANITZACIONS SINDICALS EN RELACIÓ AL CONFLICTE A LES PRESONS CATALANES – 27/03/2024

Les concentracions generalitzades a les portes dels centres penitenciaris i les diverses mobilitzacions protagonitzades per les treballadores i treballadors penitenciaris, en resposta a l’assassinat de la companya Núria el passat 13 de març, ha estat una mostra clara de força i unitat que ens fa a tots sentir-nos orgullosos de pertànyer a aquest col·lectiu.

Aquest tràgic fet, juntament amb l’increment incessant de les agressions als professionals penitenciaris, conseqüència de les errònies polítiques penitenciàries que han anat desplegant els responsables de la Secretaria de Mesures Penals els darrers anys, sempre instal·lades en el bonisme, van obrir un conflicte que, 2 setmanes després, encara no s’ha resolt.

A més, el pertinaç enrocament del Govern de la Generalitat de no acceptar l’assumpció de responsabilitats polítiques per la mort de la companya Núria, no ha ajudat a la resolució del conflicte, al contrari, ha provocat que aquest es perllongués en el temps, amb tot el que comporta pel sistema penitenciari i per als seus professionals, que són els que en gran manera pateixen les conseqüències.

L’escenari, però, podria estar canviant. L’anunci del Govern de la Generalitat de cessar el director del CP. Mas d’Enric suposa un reconeixement públic del Govern de la Generalitat que el Departament de Justícia ha d’assumir la seva responsabilitat.

S’ha sacrificat un peó amb la finalitat de protegir figures més rellevants. L’interès per preservar els màxims responsables evidencia que els objectius electorals semblen tenir prioritat per damunt de la voluntat del govern de resoldre el conflicte. Per tant, mai considerarem a la Sra. Ubasart i al Sr. Calderó com a interlocutors vàlids.

Davant d’aquesta situació i després d’haver analitzat l’escenari actual a les presons catalanes, els sindicats UGTPRESONS, CCOO, CSIF, IAC-CATAC, INTERSINDICAL i ACAIP, considerem que es poden donar els condicionants per obrir vies de contacte amb representants vàlids de l’administració amb l’objectiu d’aconseguir l’assumpció de responsabilitats per part de qui ens ha portat a aquest escenari. També la consecució de mesures de seguretat destinades a garantir la nostra integritat física i la nostra vida, i  la millora general de les condicions de treballs del personal penitenciari.

Independentment de l’anterior, els sindicats considerem que hem de continuar fent mesures de pressió i, per tant, anunciem les següents convocatòries:

• Convocatòria de vaga, que es duria a terme els dies 26 d’abril i 11 de maig, coincidint amb l’inici de la campanya electoral, i la jornada de reflexió.
  • Concentració el 5 de maig en un lloc per concretar.
  • D’altres previstes que en el seu moment anunciarem en dates pròximes a les ja anunciades.

Esperem que aquest Govern rebi el nostre missatge i aprofiti l’oportunitat que li estem brindant per tal de solucionar el conflicte, i per això serà obligatori que una vegada seiem a la taula, utilitzi tots els recursos al seu abast per satisfer les exigències dels treballadors i treballadores penitenciàries catalanes.

Barcelona, 27 de març de 2024

DESCARREGA EN PDF L’ESCRIT UNITARI DEL 27 DE MARÇ DE 2024