CONCENTRACIÓ I MANIFEST DELS TREBALLADORS/RES DEL C.P. PONENT DE LLEIDA DAVANT ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ

Ahir, dilluns 19 d’agost de 2019, els treballadors de Ponent van convocar una concentració davant del Centre Penitenciari de Ponent com a suport als companys citats per informacions reservades abusives, les agressions i en protesta per la política de la Secretària de Mesures Penals.

Membres de l’Agrupació de Personal Penitenciari de CCOO vam estar presents sense sigles, simplement com a treballadors, en el que era una convocatòria dels mateixos companys farts ja d’una situació de falta de suport, creixent angoixa i continu perill que no fa més que agreujar-se cada dia que passa.

Els companys de Ponent van llegir durant la concentració un manifest que fem el nostre i que publiquem a continuació:

Avui el personal del CP Ponent de tots els àmbits professionals de la presó (Vigilància, Tractament, Serveis Mèdics i Educatius…) ens concentrem per denunciar dues coses:

En primer lloc donar suport a tots els nostres companys i companyes que han estat citats en aquests dies per declarar davant la Inspecció de Serveis Penitenciaris per informacions reservades obertes per utilització legítima dels mitjans coercitius, actuacions que han estat sempre sota la supervisió de la Direcció i Serveis Mèdics del Centre i del Jutjat de Vigilància Penitenciaria de Lleida. Actuacions proporcionals i subjectes a la llei que tenen com a objectiu reduir als interns davant les agressions al personal penitenciari, a altres interns o per prevenir autolesions dels mateixos.

En segon lloc volem denunciar que en els darrers dos anys hem vist com les agressions al personal del nostre centre i de la resta de Catalunya, s’han incrementat de forma exponencial. Això és conseqüència directa de l’endèmica manca de personal i de la zero inversió en formació per atendre una nova tipologia de població reclusa: jihadisme, màfies organitzades, menors no tutelats que acaben a la presó, augment dels interns amb trastorns mentals,…, que tenen tots ells un denominador comú, manca de respecte a les normes penitenciàries i facilitat per exercir la violència contra els treballadors i treballadores penitenciaris i la resta d’interns.

Davant aquesta situació, la resposta de l’Administració Penitenciaria ha estat nul·la: No cobreix totes les places vacants d’acord amb les relacions de llocs de treball dels centres penitenciaris, NO té pla d’inversions per a la modernització de les presons catalanes, NO té un programa de tractament adequat a la nova realitat penitenciaria, NO hi ha un pla de formació integral del personal (actualment el pla formatiu consisteix en menys de 10 hores a l’any impartit pel personal poc qualificat del mateix centre). En definitiva, NO té model penitenciari.

Fem una funció social molt important per la societat. Tutelem les persones que han delinquit i intentem que tornin a aquesta societat en millors condicions que abans, però aquesta feina s’ha d’exercir amb els recursos que la llei ens dóna i la tranquil·litat que ens ha de proporcionar l’Administració Penitenciaria Catalana, de qui confia en la bona professionalitat dels seus treballadors i treballadores. Amb tantes investigacions de les nostres actuacions, l’únic que està aconseguint és que el personal treballi amb angoixa i sense seguretat personal i jurídica.

Hem patit les retallades de la crisi i hem continuat treballant per mantenir la seguretat i el bon funcionament dels centres penitenciaris i la recompensa és la desconfiança cap a la nostra feina. Volem recordar que els únics motins que s’han produït en els darrers anys a Espanya, han estat a les presons catalanes, de les quals la Generalitat de Catalunya, té les competències i que la contínua retallada de recursos, és un ingredient que pot fer que aquestes situacions tornin.

Companys i companyes penitenciaris de Catalunya aixequem la nostra veu i que el Departament de Justícia s’adoni que ens sentim maltractats per la seva forma de dirigir les presons i que l’únic resultat que està aconseguint amb la seva política és un augment de les agressions al personal i a la resta d’interns, fet que mai havíem patit tant com en els darrers anys.

Lleida a 19 d’agost de 2019

DESCARREGA EN PDF EL MANIFEST DELS TREBALLADORS DEL CP PONENT