GEMMA UBASART NOVA CONSELLERA DE JUSTÍCIA

Avui s’ha conegut que el president de la Generalitat ha decidit nomenar consellera de Justícia a Gemma Ubasart, vocal de IRIDIA i investigadora de l’Observatori del Sistema Penal i els Drets Humans.

A priori i en una primera observació, fa l’efecte que el president ha posat al comandament del nostre departament i de la Secretaria de Mesures Penals a una persona que els seus actes i les seves declaracions en matèria penitenciària semblen indicar que es mou i es relaciona estretament amb els que ens jutgen més pel que som, treballadors i treballadores penitenciàries, que pel que fem.

Atès que el nomenament sembla inexorable, toca ara observar amb deteniment quines seran les primeres accions i els nomenaments que realitzés la nova consellera perquè aquests primers passos indicaran clarament quina és la política que seguirà i quin ha de ser la reacció dels treballadors i treballadores penitenciàries catalanes.

CCOO, 1a Força Sindical de Catalunya, desitgem de cor que el realisme imprescindible i necessari per a exercir amb eficàcia un càrrec de màxim servei públic, del nivell i la importància de la conselleria de justícia, s’imposi a qualsevol mena de prejudicis ideològics. Una conselleria mai pot servir per a fer experiments, ja que els plats trencats de qualsevol política errònia no sols serem els treballadors penitenciaris sinó també els interns i internes.

En aquesta situació potser convindrà valorar una part de l’aconseguit durant la curta etapa de l’anterior consellera, Lourdes Ciuró, com són la signatura, aprovació i publicació en el DOGC de l’acord de jubilació anticipada, la modificació de la desastrosa circular 2/2021 i la seva substitució per la 1/2022, i especialment la integració de la partida de l’antic PRP en el complement específic. Gràcies a aquest últim acord, recordem-lo, les baixes ja no descompten.

Si la nova consellera decideix amb la seva acció política fer valdre el treball professional i irreprotxable realitzat pels professionals penitenciaris en condicions deplorables de dèficit crònic de plantilles, d’agressions salvatges i sense fre i d’absència de mitjans i de suports, si la consellera decideix impulsar i aprovar les justes reivindicacions laborals d’una plantilla que ha sofert durant anys la pressió d’una administració sense misericòrdia que a base de contínues retallades de drets i de polítiques errades i desequilibrades en la seva concepció i aplicació, ha portat al sistema penitenciari català a la vora del col·lapse, comptarà amb l’acció sindical lleial i positiva de CCOO, quid pro quo.

Però si no ho fa, si no atén les nostres reivindicacions ni protegeix els treballadors i treballadores penitenciàries catalanes, molt ens temem que el sistema penitenciari català, ja de per si tocat, s’acabarà enfonsant en una crisi insalvable.

Barcelona, 9 d’octubre de 2022

DESCARREGA EN PDF L’ESCRIT DE LA AGRUPACIÓ DE PERSONAL PENITENCIARI DE CCOO SOBRE LA NOVA CONSELLERA DE JUSTÍCIA