GREU AGRESSIÓ AL MR-2 del C.P. BRIANS 1

Des de la Secció Sindical de CCOO Brians-1, volem transmetre la nostra preocupació per la crisi regimental que estem vivint al nostre centre que ha  tingut una escalada  constant, sobretot desmesurada des de l’ 01 de gener d’aquest any, amb especial afectació a les unitats de vida  més conflictives, els mòduls 2 i 3, sense oblidar-nos, però,  de la resta de departaments.

No podem oblidar les especificitats que duen  Brians 1 a ocupar una posició diferenciada respecte de la resta de centres penitenciaris catalans, com són:

• Que és centre de preventius de referència a Catalunya.
  • És l’únic centre amb una unitat hospitalària psiquiàtrica penitenciària.
  • L’únic centre amb un departament de règim semi obert (UMS) que tot i haver estat declarat en ruïna tècnica, al igual que el mòdul 5, continua en funcionament.
  • L’únic centre que disposa d’una presó de dones, de la qual l’any passat se’ns van informar del seu imminent trasllat al C.P. Lledoners, notícia de la que hores d’ara no s’ha tornat a parlar enlloc de manera oficial. .
  • L’únic centre destinat a preventius, que NO disposa d’instal·lacions adequades i modernitzades per aplicar de manera correcta el protocol de nous ingressos.
  • Tot i tractar-se d’un centre de preventius, el departament especial no només  acull interns sancionats, sinó també penats i preventius classificats en  primer grau de tractament.

La capacitat d’aquest departament i la seva alta ocupació en diversitat de règims de vida dificulta molt desenvolupar la feina amb professionalitat i dedicant-hi  el temps que requereix.

És ben conegut que Brians 1 tira endavant, entre altres motius, gràcies a la implicació i la professionalitat de la seva plantilla, que protagonitza actuacions exemplars sempre que la situació ho requereix.

No podem dir el mateix per la part que li toca a la Direcció General, que ens manté en condicions estructurals antiquades i obsoletes i amb mancances endèmiques de funcionaris i comandaments (extrems, aquests, reconeguts per la pròpia Conselleria) i encara així espera els obtenir els millors resultats en la gestió del dia a dia centre sembla que per art de màgia.

Els incidents regimentals més recents i destacables els podem resumir així:

El matí del 01 de gener, al mòdul 03, es van produir incidents greus que van acabar amb cinc interns al departament especial i un intern a l’ infermeria.

Passats dos dies, el 03 de gener, van tenir lloc uns successos que requeriren portar nou interns més cap al departament especial.  Aquella mateixa nit, fou molt dura pels companys e servei,  que van fer front a un codi vermell per incendi en una cel·la.

Durant la resta de dies, divuit interns més són destinats al departament especial i un més, especialment implicat en els desordres es ubicat al mòdul 2.

Cal remarcar que des de començaments d’any tenim un problema amb l’aigua calenta i la televisió que al carrer pot semblar poca cosa, però al centre, en plena onada de fred, és especialment penós, estar tancat en una cel·la sense televisió i sense haver-se dutxat, no és la millor combinació per apaivagar els ànims dels interns de Brians 1.

Tenint en compte que com a norma general, els interns que generen més conflictivitat quan acaben l’estada al departament especial s’ubiquen entre el mòdul 2 i 3, ens dona la sensació que el mòdul 2 està prenent el relleu del mòdul 3 en l’escalada de violència i sentiment d’impunitat per part de la població reclusa, entre altres motius, gràcies a tot el recolzament interior i exterior del qual disposen els interns i que deixa als professionals penitenciaris, tot i deixar-s’hi la pell,  amb limitades opcions de mantenir el bon ordre regimental i l’ordenada convivència.

La inevitable conseqüència de tot plegat és l’augment de les amenaces i intents d’agressió vers els nostres companys, la impunitat de la població reclusa que es veu empoderada per desobeir ordres contínuament. El resultat de tot això s’ha pogut veure al mòdul 2 el passat 26 de gener: UN COMPANY REP UN FORT COP DE PUNY AL NAS i resulta greument lesionat arran de l’agressió totalment gratuïta d’un intern.

La Secció Sindical de CCOO Brians-1 desitgem la seva prompta recuperació.

Emplacem a les persones i/o departaments que vetllen per les nostres funcions com a professionals d’aquest medi tant poc visible i  desagraït a que ens donin suport, medis, personal i qualsevol element necessari perquè aquestes situacions no es repeteixin.

Amb tot això, no podem desmerèixer l’actuació per part de la direcció del centre, la Secció Sindical de CCOO Brians-1 considerem que dins de les seves opcions recolza i dona suport a la plantilla, fet que agraïm i els emplacem a continuar al costat dels seus treballadors i treballadores.

Sant Esteve Sesrovires, 27 de gener de 2023

Nosaltres, treballadors/es del Centre Penitenciari de Brians 1,

DESCARREGA EN PDF LA NOTA DE LA SECCIÓ SINDICAL DE CCOO DEL C.P. BRIANS 1 SOBRE L’AGRESSIÓ MR-2