REUNIÓ AMB L’ADMINISTRACIÓ 2/04/2024

Des de l’inici de la crisi causada per l’assassinat de la nostra companya Núria, tots els sindicats del mitjà penitenciari (UGT, CCOO, CSIF, CATAC, Intersindical i ACAIP) comptem amb un grup de coordinació de cara a prendre decisions conjuntes. En aquest marc d’unió sindical, al qual CCOO ens hem adherit de manera incondicional des del primer minut, s’han pres totes les decisions.

El passat 25 de març els sindicats vam tenir una reunió presencial per a marcar un full de ruta on entre altres accions es va decidir de manera conjunta convocar dues vagues, una el 26 d’abril, inici de la campanya electoral, i una altra l’11 de maig, jornada de reflexió abans de les eleccions, i una concentració el 5 de maig, sense perjudici d’altres accions tant abans com durant la campanya electoral.

El 27 de març l’administració va comunicar el «relleu» del director del C.P. Mas d’Enric, i tots els sindicats vam valorar en el grup de coordinació com reaccionar. Aquesta reacció es va expressar en l’escrit consensuat entre tots els sindicats i publicat aquest mateix dia:

[…] Davant d’aquesta situació i després d’haver analitzat l’escenari actual a les presons catalanes, els sindicats UGTPRESONS, CCOO, CSIF, IAC-CATAC, INTERSINDICAL i ACAIP, considerem que es poden donar els condicionants per obrir vies de contacte amb representants vàlids de l’administració amb l’objectiu d’aconseguir l’assumpció de responsabilitats per part de qui ens ha portat a aquest escenari. També la consecució de mesures de seguretat destinades a garantir la nostra integritat física i la nostra vida, i la millora general de les condicions de treballs del personal penitenciari. […]

Després de rebre proposta de l’administració de reunir-nos ahir, dimarts 2 d’abril, tots els sindicats del medi penitenciari sense excepció vam acordar conjuntament acudir per a explorar la postura de l’administració i exposar les reivindicacions del col·lectiu penitenciari.

Durant la reunió per part de l’administració han acudit la secretària d’Administració i Funció Pública del Departament de la Presidència Alicia Corral, el subdirector general de Relacions Sindicals i Polítiques Socials de la Direcció General de Funció Pública Joan Nuñez i el secretari general del departament de Justícia Jordi Martinoy

CCOO hem exposat de manera immediata la necessitat absoluta que el secretari de mesures penals Amand Calderó sigui destituït o forçat a dimitir per ser el causant directe de l’increment salvatge de les agressions a treballadors i treballadores penitenciàries que ha culminat amb l’assassinat de la nostra companya Núria.

CCOO hem exposat totes les dades sobre Amand Calderó que vam publicar fa dos dies (fes clic per a descarregar l’escrit «La veritat sobre Amand Calderó i el model penitenciari català»).

CCOO hem recordat que Amand Calderó ja va ser forçat a dimitir o cessat l’any 2000 pel president Pujol i el 2021 per la consellera Lourdes Ciuró, i en quines condicions van ocórrer tots dos cessaments, sempre per cometre el mateix tipus de política equivocada que ara ha aconseguit pervertir el model penitenciari català fins a portar-lo a una crisi sense precedents que ha acabat amb l’assassinat d’una companya.

CCOO li hem recordat a l’administració les conegudes paraules de Pujol «les presons no donen vots, però sí que poden treure’ls» i els hem instat a actuar amb la mateixa coherència política que van exhibir tant Pujol com Ciuró. I ho continuarem fent fins que finalment s’aconsegueixi el seu cessament.

Amand Calderó ha estat i és el problema del sistema penitenciari català, la causa de tant de dolor i tant de mal i necessàriament ha de desaparèixer.

L’administració ha proposat la constitució de dos grups de treball, un de seguretat que han qualificat de «tècnic» i un altre de condicions de treball. Immediatament, i aquest és el parany que ha revelat les seves intencions reals, l’administració ha demanat «pau social» mentre es negociï en tots dos grups. CCOO ens hem negat a entrar en el seu joc, que era molt transparent, i ens hem negat a acceptar pau social.

Els dos grups proposats per l’administració podrien tenir aspectes positius com a mitjà d’obtenir mesures de seguretat urgents, però també tenen punts negatius que podrien inhabilitar-los.

El grup «tècnic» d’agressions sembla que es compondrà dels subdirectors generals de tractament, interior i recursos humans de la secretària de mesures penals, que certament són càrrecs tècnics (els càrrecs purament polítics van de director general per a dalt). El problema és que a l’ésser un grup tan tècnic manca de capacitat real de decisió, i això només pot portar a alentir negociacions i allargar terminis, que sembla ser una de les intencions més evidents de l’administració.

Per la seva part el grup de condicions laborals segons el parer de CCOO tampoc té grans possibilitats de prosperar. L’administració ha recalcat que amb els pressupostos prorrogats i el govern en funcions no hi ha diners, i a ningú se li oculta que, en aquestes condicions, aprovar qualsevol mesura real, com per exemple l’augment immediat de personal, necessàriament requerirà recursos econòmics. A més, encara que s’aprovessin mesures, quedaria sempre a l’atzar que el futur govern que surti de les eleccions les acceptés o no.

CCOO fidel a la idea d’unitat sindical que anem defensant des del primer minut NO hem confirmat encara l’assistència a cap de les dues reunions, ja que considerem que primer és necessari acordar en el grup de coordinació dels sindicats una postura conjunta que eviti decisions unilaterals que trenquin la tan necessària unitat que una situació com l’actual requereix de tots i totes.

Barcelona, 3 d’abril de 2024

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA DE LA REUNIÓ DE 2 D’ABRIL DE 2024 AMB L’ADMINISTRACIÓ