REUNIÓ DE L’ACORD D’AGRESSIONS 29/11/2023

A CONSEQÜÈNCIA DE LES PROVES PILOT, CCOO DIEM NO A LES CÀMERES PERSONALS I QUE S’APROVI JA L’ÚS DELS AEROSOLS

Aquest dimecres, 29 de novembre de 2023, hi ha hagut la segona reunió del grup de seguiment de l’acord d’agressions signat el 22 de març de 2023, en el qual han participat els sindicats CCOO, UGT, CSC i ACAIP, i el subdirector general de centres, el cap de l’Àrea de Règim Interior Penitenciari (ARIP) i personal que ha participat en les proves pilot.

Atès que l’administració volia reduir la reunió ÚNICAMENT al visionament de gravacions realitzades amb les càmeres personals, CCOO vam demanar per escrit, tal com ha reconegut l’administració durant la reunió, que es tractés el tema d’aerosols, càmeres i increment de plantilla.

PROVA PILOT D’AEROSOLS

L’administració ha mostrat l’aerosol i una gravació de vídeo de la prova pilot.

El producte és efectiu, difícil o impossible d’evitar per l’intern, i no escapa de la cel·la pel que no afecta tercers. L’esborrany de normativa en forma de circular i protocol està llest des de maig i és el que s’ha utilitzat en la prova pilot.

L’informe jurídic i el sanitari previs indiquen que no hi ha inconvenients tècnics, legals o mèdics insalvables que impedeixin la seva aplicació. CCOO hem demanat al subdirector general que ens lliurin aquests informes.

QUEDA CLAR QUE LA PROVA PILOT DE L’AEROSOL DES D’UN PUNT DE VISTA TÈCNIC HA ESTAT UN ÈXIT

De l’informe complementari oftalmològic i de vies respiratòries iniciat fa més de dos mesos, i del qual no hi ha cap avanç, CCOO creiem que és una mesura dels càrrecs polítics del departament dissenyada exclusivament per a guanyar temps i no prendre la decisió definitiva.

Per això CCOO hem manifestat de manera categòrica, directa i sense embuts que HAN D’IMPLEMENTAR-SE JA ELS AEROSOLS, i que els únics obstacles que impedeixen el seu ús són exclusivament de voluntat política i tenen noms i cognoms:

• Consellera de Justícia Gemma Ubasart i Gonzàlez
  • Secretari de Mesures Penals Amand Calderó i Monfort

PROVA PILOT DE CÀMERES

L’administració ha mostrat les gravacions d’intervencions reals. Les imatges són indubtablement impressionants, però el seu ús pràctic en matèria de seguretat no ens ha impressionat a CCOO gaire, més aviat al contrari.

L’acord del 22 de març diu:

“Durant el segon trimestre d’enguany es realitzarà una prova pilot amb càmeres unipersonals per valorar la seva eficàcia en la prevenció d’incidents i per la millora dels protocols

Les càmeres es cauen, graven malament, de manera esbiaixada, i amb camps de visió reduïts. Les imatges que s’obtenen del que s’està ocorrent són extremadament falses i confuses, i donen marge a ser usades de manera manipulada i injusta per part de tercers aliens al sistema penal a pesar que l’acció hagi estat completament impol·luta.

Finalment, és clar que les càmeres no són eficaces per prevenir els incidents i les agressions, ja que les agressions es produeixen igual, amb càmeres o sense.

Recordem que la policia fa ús de càmeres personals perquè no tenen càmeres fixes al carrer. Nosaltres sí que tenim càmeres fixes, pel que l’ús de càmeres personals no és necessari, i LA PROVA PILOT HO DEMOSTRA.

Per això CCOO hem manifestat a l’administració que la nostra conclusió a conseqüència de la realització de la prova pilot és un NO FRONTAL I ROTUND A L’ÚS DE CÀMERES PERSONALS.

Cal destacar dos punts derivats del visionament de les gravacions:

• La necessitat absoluta de l’aprovació de la jubilació anticipada donada l’edat del personal que apareix en elles. No es pot estar amb 60 anys en un pati, apagant incendis i enfrontant-se a interns 30 anys més joves
  • La necessitat urgent d’ampliar personal. Els protocols obliguen a fer un ús intensiu de personal en cas d’un incident, que deixa la resta de dependències del centre desprotegides i abandonades a la seva sort en cas de produir-se altres incidents simultanis.

INCREMENT DE PLANTILLA

CCOO creiem més necessari que mai l’increment de plantilla signat en l’acord i hem sol·licitat informació sobre aquest tema, per escrit abans de la reunió i de paraula en iniciar-se la reunió, ja que ens consta que l’auditoria de Funció Pública prèvia està pràcticament finalitzada.

El Subdirector general de centres ens ha contestat que es preveu informar sobre això en una reunió extraordinària aquest mes de desembre que comptarà amb la presència del secretari de mesures penals.

CCOO ja avancem que si no hi ha resposta satisfactòria i es continua demorant la presa de decisions definitives amb tota mena de subterfugis, prendrem decisions en conseqüència.

Barcelona, 30 de novembre de 2023

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA SOBRE LA REUNIÓ DE L’ACORD D’AGRESSIONS 29/11/2023