SITUACIÓ INACCEPTABLE DEL C.P. BRIANS 1

A CCOO se'ns ha acabat la paciència. Com a sindicat de classe hem intentat fer acció sindical per a reconduir la situació al C.P. Brians 1 però després de donar un temps prudencial on CCOO hem mantingut contactes amb la Direcció del centre i amb els responsables de la Direcció General, constatem que no només no hi ha cap millora sinó que tot va a pitjor. Molt bones paraules per part de l'Administració però a l'hora de la veritat ens trobem que la situació s'ha tornat insuportable.

Ja no solament parlem de la situació de la UMS, la qual encara segueix sense normativa de funcionament i amb moltes mancances que es van solucionant gràcies a l'eficàcia, l'eficiència i la capacitat d'improvisació dels seus treballadors/es. Ara resulta que el DERT d'homes fa d'UHPP. L'intern del C.P. de Ponent que va degollar al seu company de cel·la ha estat només 2 dies a l'UHPP i ha sigut immediatament recol·locat al DERT.

És decebedor observar que companys que durant anys van prestar servei en aquest departament, amb experiència i coneixements especialitzats d'actuació en aquest tipus de mòdul, van ser apartats per la nova Direcció, sembla ser perquè “no donaven el perfil”. Però des de l'arribada d'aquest intern, de perillositat extrema, ara sembla que tornen a donar el perfil requerit i una altra vegada tornen a ser assignats al DERT.

I ara arribem a la Joia de la Corona.

És absolutament inexplicable, decebedor i desmoralitzant veure com s'ha liquidat d'una tacada un departament que FUNCIONAVA, amb un DAE on les internes podien treballar les seves problemàtiques d'addicions en un entorn adequat.

Ara tornem a tenir un mòdul com en el passat, sense separació d'internes preventives o penades, de joves i grans, de dones amb problemes d'addiccions o problemes psiquiàtrics. Les malaltes orgàniques ara es deriven a la infermeria D'HOMES per un temps limitat i sense el dret  a ser ateses a una infermeria en condicions adaptada a elles i sense límit de temps, amb veritable igualtat amb els homes.

Ens trobem ara amb internes amb problemàtiques psiquiàtriques que es deriven a la UHPP i tornen al mòdul al cap de 2 dies, internes que tenen un bon comportament però que no es pot treballar amb elles amb garanties per falta d'espai i mitjans materials i humans.

El fet que s'hagi tancat Dones 2 tampoc ha implicat cap augment en la ràtio de treballadors/es. Hi ha més internes però el mateix nombre de personal.

No hi ha dia que no ens trobem amb un codi 1 en aquest departament. Companys i companyes completament estressades que observen com a la Direcció del centre els importa ben poc les condicions materials, psicològiques i ambientals a on han de desenvolupar el seu treball.

Les deficiències són moltes:

Falta d'espai (que abans amb el departament de Dones 2 no ocorria).

No hi ha una adequada classificació interior.

Els espais comuns són reduïts.

Manca d'una infermeria com sí que hi ha en tots els centres penitenciaris d'homes.

Cap separació d'internes preventives de penades, joves de grans, tipologia variada de delictes i així un llarg etc.

Ens trobem que només hi ha un veritable centre penitenciari de dones per a tota Catalunya i que aquest presenta ja deficiències estructurals  físiques i ambientals molt severes  al tractar-se d’un centre molt antic. La resta d'instal·lacions penitenciàries per a dones, només són mòduls de dones en centres penitenciaris d'homes, i a Brians 1, que era l'únic departament en el qual hi havia una infermeria per a dones, ha estat suprimida.

ÉS INADMISSIBLE QUE LA NOSTRA GENERALITAT, I EN CONCRET EL DEPARTAMENT DE JUSTÍCIA, DIRIGIT PER UNA CONSELLERA PRESENTADA PELS MITJANS DE COMUNICACIÓ COM ADVOCADA I FERMA DEFENSORA DELS DRETS DE LES DONES, FORMANT PART DE DIVERSES ENTITATS FEMINISTES COM” DONA I DRETS”, PERMETI AQUESTA POLÍTICA DE FACTO DE DISCRIMINACIÓ DE GÈNERE.

CCOO sol·licitem que es prenguin les mesures oportunes per posar solució a una situació que es revela com a insostenible i injusta i que es reverteixin les mesures equivocades que ens han portat a aquesta situació. Una veritable política d'igualtat, tant per a treballadores com para internes, només es pot dur a terme des del convenciment profund d'aquesta política, la serietat i el rigor en el seu plantejament i la seguretat, la calma i l'esforç genuí en la seva execució. El voluntarisme, les presses i l'ús de la propaganda com a mètode d'acció política i administrativa mai pot ni podrà ser el camí a seguir.

Sant Esteve Sesrovires, 14 d’agost de 2018

L'escrit registrat dirigit a la Dra. Gral. d'Igualtat