CARTA CONJUNTA AL DIRECTOR DEL C.P. OBERT DE LLEIDA

Director del Centre Penitenciari Obert de Lleida

Carrer Victoria Kent, s/n

25199 Lleida

Lleida, 15 de setembre de 2021.

Senyor,

Els sindicats, d’aquest centre ens adrecem a vostè, com a màxim responsable del Centre Penitenciari Obert de Lleida, per tal transmetre-li, el malestar dels professionals d’aquest centre, que en els últims temps, a conseqüència de retallades fomentades i justificades per les diverses crisis (econòmica, política i ara sanitària), els i les treballadores/-ors penitenciaris tristament hem de treballar dia a dia amb manca endèmica de recursos en el Centre Penitenciari Obert de Lleida.

La segona cosa que li volem manifestar és òbvia, aquest centre és un dels que reflecteix més manca de mitjans estructurals, materials i humans, de tot Catalunya. Recursos tots aquests, imprescindibles i necessaris per dur a terme la tasca social rehabilitadora i de control i supervisió de les persones residents en ell.

Tasques que tota la plantilla d’aquest centre, tot i les mancances, ha assumit sempre, demostrant la professionalitat i el compromís laboral i social.

En altres ocasions la part social ja li hem exposat tot això, però sembla que vostè no és coneixedor, ja que aquest estiu, s’ha posat en marxa, el «PROGRAMA D’INSERCIÓ LABORAL ALS TALLERS PRODUCTIUS I DE FORMACIÓ OCUPACIONAL AL CENTRE OBERT DE LLEIDA.

La implementació de l’esmentat programa ens ha dut 35 nous ingressos de cop, ingressos de persones al Centre Obert de Lleida, que en molts casos tenien uns factors de risc disparats, factors de risc alts òbviament en la reincidència delictiva, així com en la violència intra i extrainstitucional. Ja que aquests nous residents, eren segons graus progressats expressament per a portar-los a Lleida a treballar als tallers productius del CIRE.

Persones amb perfils i valors antisocials i també poc o gens arrelats al territori de Lleida, atès que en la majoria dels casos tenen el seu nucli familiar més proper en el centre de procedència.

Aquests factors sumats a la frustració en sentir-se enganyats o utilitzats per les referències contradictòries del programa, ja que les quantitats retributives derivades del seu treball les condicions pactades en origen han estat modificades substancialment en contra d’ells, ha suposat afegir més factors al risc, als que de si ja suposa la seva situació personal, penitenciària i criminològica.

Totes aquestes variables han repercutit en els professionals del centre, tant als equips de tractament, com als de vigilància, tot això agreujat per ser un període de vacances, on els professionals de tractament i vigilància han d’assumir totes les tasques dels companys absents i la falta de mitjans humans estructural que sofreix aquest centre.

Tots aquests esdeveniments han augmentat a càrrega de treball, les presses, i haver de gestionar els conflictes resultants, aquests fets sumats al perfil de risc dels interns que s’han adherit al programa, ha suposat tensar l’equip de tractament i la seva tasca que és assistencial i que requereix els temps i la dedicació adequada vers els usuaris i per a la seva reinserció a la societat.

Entre els successos més rellevants que ha dut la implementació del programa de manera matussera, li exposem els incidents més rellevants d’aquest estiu.

– Hi ha hagut 7 regressions de tercer grau de tractament a segon grau per raons regimentals i involucions toxicològiques

– Hi ha hagut 6 residents que no han reingressat al centre algun d’ells continuen evadits

– Hi ha hagut baralles entre residents, introducció i possessió d’objectes prohibits al centre i sostracció d’un ganivet de ferro del menjador del centre, que a hores d’ara encara no s’ha recuperat

– Hi ha hagut un augment del consum de tòxics, entre els residents

– Hi ha hagut 4 recursos del Ministeri fiscal als graus i progressions dels residents, ja que Fiscalia no estava d’acord que se’ls enviés al Centre Obert

Des dels sindicats entenem que tots aquests incidents generen molta inseguretat jurídica i laboral i un malestar extrem entre els professionals del centre.

Per això, davant les últimes actuacions portades a terme per la Direcció d’aquest centre sol·licitem, al Sr. director que ens informi per escrit i en la major brevetat possible, quina valoració fa de totes les incidències ocorregudes aquest estiu, que li exposem en el present escrit, quines seran les mesures que la direcció portarà a terme, perquè no es tornin a repetir les situacions, tan greus, exposades.

I finalment, si la Direcció, té la intenció de seguir implementant programes al centre sense el personal, mínim necessari, i els mitjans per aconseguir un èxit real en la seva execució o prefereix seguir enrolat en una política de cara a la galeria, on el de menys es la tasca dels professionals i la reincidència delictiva dels usuaris residents en el Centre Obert de la nostra Ciutat.

Cordialment,

Les Organitzacions Sindicals.