COMISSIÓ DE JUSTÍCIA 11-07-2018 LA CONSELLERA CALLA MÉS QUE DIU

Ahir, dimecres 11 de juliol de 2018, CCOO hem acudit a la primera sessió de la legislatura de la Comissió de Justícia, on la Consellera de Justícia Ester Capella va realitzar una intervenció d’una hora amb debat posterior sobre les línies polítiques i les prioritats del Departament de Justícia en el nou curs polític.

CCOO ens havíem reunit dies abans amb els diferents grups parlamentaris per informar-los sobre els problemes més importants i greus del personal penitenciari:

• El nivell sempre creixent d’agressions i inseguretat
  • El mal estat general dels centres penitenciaris i la insuficiència crònica depersonal
  • L’impagament del PRP i les pagues de 2013 i 2014
  • L’enorme i insuportable nivell de interinatge i la falta de processos d’oposició que permetin als interins de l’àmbit penitenciari consolidar les seves places.
  • L’envelliment de la plantilla, portat a nivells cada vegada més crítics (de prop de 5.000 treballadors penitenciaris amb prou feines només 18 tenen menys de 30 anys).

La consellera en el seu discurs inicial si per alguna cosa va destacar en matèria penitenciària, va ser més pel que va callar que pel que va dir. Gens sobre el PRP, gens sobre el nou centre de preventius de la Zona Franca, gens sobre com solucionar o corregir el nivell cada vegada més disparat d’agressions als centres.

Els grups parlamentaris, especialment els de l’oposició, havien recollit les aportacions de CCOO de manera que les seves intervencions, necessàriament curtes, ja que no podien durar més de 10 minuts amb contrarèpliques de 5 minuts, van posar l’accent en els problemes dels treballadors penitenciaris i la mala situació de tot el sistema penitenciari.

Si en alguna cosa va destacar el debat, va ser en la consciència clara que hi ha en tots els grups sobre el gran envelliment de la plantilla penitenciària i la necessitat de buscar solucions, de manera que la consellera, va haver d’acabar admetent en la seva rèplica que era un problema real que s’havia de resoldre.

Donat el caràcter general del debat, amb temps taxats, curts i compartits amb altres temes i àrees (la lamentable situació dels nostres companys de l’Administració de Justícia i de les seves infraestructures o el projecte estrella de la legislatura en matèria de justícia: una Llei catalana de Memòria) es van tractar altres temes de manera molt tangencial:

• Sobre el PRP i altres temes retributius (pagues) gens va dir la consellera malgrat ser esmentat en rèplica i en contrarèplica per varis dels grups parlamentaris de l’oposició.
  • Preguntada pels grups de l’oposició sobre la situació del pla de nous equipaments i específicament sobre el nou centre de preventius i de dones de la Zona Franca, la consellera, que inicialment gens havia dit sobre el tema, es va veure forçada a contestar que els plans continuaven però sense donar cap detall.
  • Sobre el nivell creixent d’agressions i la falta de personal, la consellera va passar completament de puntetes, assenyalant únicament que hi hauria inversions per a càmeres en Quatre Camins, Brians 1 i Ponent, considerant-les sorprenentment com a vigilància “activa”.
  • Quant al nivell salvatge de interinatge i la falta de processos de consolidació de places, la consellera va tirar pilotes fora, responsabilitzant al Govern central.

CCOO continuarem mantenint diàleg fluid amb els grups parlamentaris, traslladant la realitat dels centres penitenciaris, exigint el reconeixement i la millora dels drets i les condicions dels treballadors penitenciaris.

DESCARREGEU LA NOTA INFORMATIVA EN PDF