COMPAREIXENÇA DE LA CONSELLERA A LA COMISSIÓ DE JUSTÍCIA DEL PARLAMENT

UNA DE SORRA I MOLTA CALÇ

Ahir la nova consellera de justícia, Lourdes Ciuró va comparèixer en la primera sessió de la Comissió de Justícia d’aquesta legislatura. Durant la seva intervenció inicial i les seves rèpliques ha donat una de calç i bastants de sorra.

És evident que la consellera ha comprat a Amand la moto avariada de la Circular 2/2021, potser el pitjor desastre normatiu des que la Generalitat va assumir competències en 1984 i que CCOO hem demanat per escrit i verbalment davant la consellera que es retiri per a ser reformulada per personal competent en el tema.

En transcripció lliure, va dir:

«Formació més estructural per a una millor aplicació d’aquesta circular, que és veritat que ha donat problemes en la seva aplicació, però […] que es pugui ajudar a la contenció verbal i a la desescalada del conflicte d’una manera molt més professionalitzada, amb més coneixement, amb més eines i recursos i podrem garantir millor les no immobilitzacions».

Queda clar que per a la consellera, la contenció verbal tal qual la circular la formula d’una manera evidentment aberrant, ha vingut per a quedar-se i si no s’aplica bé serà sempre culpa dels treballadors/es. Aquesta ha estat des de fa anys la típica argumentació de la cúpula actual de la SMPRAV, que desvia sempre totes les pilotes a força de negar i ignorar la professionalitat dels treballadors/es, que sembla que som als quals s’ha de reeducar i reinserir.

La consellera no s’adona que si lliga el seu futur a un conjunt de persones amb un projecte esgotat i enfrontat als treballadors/es, deixarà de ser una possible solució per a convertir-se en part del problema.

La consellera va semblar raonablement compromesa amb l’aplicació de la jubilació anticipada, però per dues vegades va deixar anar l’expressió «per a determinats col·lectius».

Consellera «determinats col·lectius», NO!

Les conclusions de l’informe del grup de treball van ser clares: jubilació anticipada per a TOTS, interior, tractament i oficines i no sols per a una part. CCOO no acceptarem una altra cosa.

La consellera va parlar de «plans d’execució específics» per a joves i per a dones, però no va detallar res, quedant-se en el merament declaratiu, encara que va posar una mica més d’accent en els joves. En el cas de la situació de les dones internes, l’esment realitzat per la consellera semblava més una declaració per a cobrir l’expedient que un programa d’actuació clar i definit

No va desmentir la mentida difosa per algunes entitats conegudes per la seva parcialitat i falta de coherència, que s’havien produït «tres suïcidis en els DERTs«.

Consellera, el suïcidi de l’intern McAfee NO es va produir en un DERT, ja que estava en vida ordinària, i els incendis del C. P. Puig dels Basses, a l’espera del que digui el jutjat que l’investiga, no sembla que fossin suïcidis sinó accions concertades de pressió per part dels interns que van acabar d’una manera tràgica per a un d’ells.

Li recordem, consellera, que el recent, trist i molt dolorós suïcidi d’una jove de 19 anys en el C.P. Brians no es deu a la falta de programes de prevenció de suïcidis, sinó a la inexistent política de la SMPRAV en matèria de dones internes, que CCOO portem denunciant des de fa anys (feu clic per descarregar), carro al qual aquesta mort ha impulsat per a bé a pujar a altres sindicats i associacions.

Si el mòdul de dones del C.P. Brians 1 no comptés únicament amb una unitat on es barregen internes de tota tipologia i edats sense cap classificació (feu clic per descarregar), la deriva de la interna, que en un espai de temps molt curt li va portar per dues vegades al règim tancat, molt segurament podria haver estat evitada i amb ella, la seva mort.

La consellera va fer ús de dades incorrectes quan va esmentar que el suïcidi és la primera causa de mort entre els joves a presó, però que era la segona al carrer, callant que la primera causa són els accidents de trànsit, que són difícils que es produeixin a l’interior d’un centre penitenciari. Es va oblidar també que entre els joves de 16 a 35 anys, el suïcidi és de manera clara la primera causa de mort no natural, estiguin a la presó o no.

Els suïcidis són certament un problema, però que de cap manera és exclusiu del mitjà penitenciari. Actualment està en marxa un nou «Programa marc de prevenció de suïcidis en els centres penitenciaris de Catalunya», que substitueix a un anterior i que hauria de millorar l’efectivitat de la prevenció en el mitjà penitenciari, però les solucions finals a un problema que és del conjunt de la societat han de ser globals i multidisciplinàries, i anar més enllà del mitjà penitenciari.

La referència a nous centres, es va quedar en una declaració que acabarien els que estan en marxa i per a la resta «estudiaran i redimensionaran segons les necessitats de futur», que és el mateix que no dir res.

LA CONSELLERA ESTÀ COMENÇANT A GASTAR DE MANERA ACCELERADA EL CRÈDIT QUE SE LI VA DONAR

A aquest pas, si no corregeix el tir i el fa aviat, cessant els que han estat durant anys els responsables d’aquesta atzagaiada, que és bona part de la cúpula de la SMPRAV, EL PROBLEMA QUE S’HA TROBAT EN PRENDRE POSSESSIÓ NO SOLS NO DISMINUIRÀ SINÓ QUE ES DESCONTROLARÀ COMPLETAMENT.

Barcelona, 6 de juliol de 2021

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA SOBRE LA COMPAREIXENÇA DE LA CONSELLERA A LA COMISSIÓ DE JUSTÍCIA DEL PARLAMENT