UNA NOVA AGRESSIÓ AL C.P. PUIG DE LES BASSES

DIMARTS PASSAT ES VA PRODUIR UNA NOVA AGRESSIÓ A UN TREBALLADOR EN EL DERT DEL C.P. PUIG DELS BASSES

L’intern M.B., que era al pati en un estat alterat i molt agressiu, es va abalançar sorprenentment sobre un treballador quan aquest estava intentant realitzar la contenció verbal i el va cobrir de cops, trencant a cops de puny les ulleres que portava posades, amb el gravíssim perill d’ocasionar-li lesions oculars tal com testifiquen les cicatrius ocasionades. Només va salvar al treballador, l’acció oportuna i valenta dels seus companys, que van aconseguir apartar i reduir a l’intern abans que aconseguís el que buscava: causar lesions irreparables en el nostre company.

PERÒ EL PITJOR DE TOT ÉS QUE ÉS UNA AGRESSIÓ QUE PODIA HAVER ESTAT EVITADA!

Aquest intern atresora un llarg historial. Ja va ocasionar un incendi amb intencions suïcides en el DERT del C.P. Puig dels Basses, del qual va ser salvat in extremis pels treballadors del centre, acabant amb cremades en el 70% del seu cos. A causa d’això va estar ingressat en la UHPP. També va ser ingressat en el Pavelló Hospitalària Penitenciari de Terrassa (P.H.P.T.), on va ocasionar problemes continus, sent enviat a la infermeria del C.P. Puig dels Basses, on novament va crear problemes, acabant finalment en el DERT del centre.

Des de feia dues setmanes s’anava avisant des del DERT que l’intern no s’estava prenent la medicació psiquiàtrica, i que per això s’estava descompensant i adoptant una actitud psicològica cada vegada més inestable i cada vegada més agressiva. També es va informar que se li havia trobat pinxos i material tallant.

A causa de tot l’anterior des del DERT es van sol·licitar al centre l’adopció de mesures de control i de tractament. Es va aconseguir una visita aïllada del psicòleg, però no va haver-hi cap seguiment ni l’adopció de cap mesura addicional. L’intern va continuar en PPS moderat, acompanyat, sense que es prenguessin mesures per a assegurar la ingesta de la medicació (que no se li donava diluïda, la qual cosa facilitava que no la ingerís), augmentant el seu desequilibri i la seva agressivitat fins que finalment va explotar i va passar per damunt al nostre company.

Hi ha agressions que no poden ser previstes o evitades, i tots assumim que forma part del treball que exercim, però el que no es pot assumir mai és una agressió avisada de manera claríssima per la degradació mental causada per la falta de medicació i la conducta progressivament més agressiva de l’intern, de la qual es va estar informant per escrit de manera contínua durant dues setmanes.

Els companys/as del DERT van avisar una vegada i una altra i van demanar mesures, però el centre i la Direcció General els van deixar abandonats fins que l’agressió finalment es va consumir. Llavors si va córrer tothom, però quan ja era tard.

L’administració s’omple molt la boca amb aproximacions multidisciplinàries, estudis d’agressivitat potencial per a identificar interns de risc, acords signats al més alt nivell entre Justícia i Salut per a tractar interns amb problemes psicològics, això no obstant a l’hora de la veritat sembla que res d’això s’aplica. Com a resultat els DERT es queden completament sols aguantant el que ningú vol i sofrint les atroces conseqüències en forma d’agressions cada vegada més greus.

CCOO hem posat en mans del nostre servei d’assistència jurídica la situació produïda aquest dimarts en el DERT del C.P. Puig dels Basses per a avaluar si hi ha la possibilitat legal de denunciar la falta d’actuació de l’administració.

Barcelona, 22 de juny de 2022

DESCARREGA EN PDF LA NOTA SOBRE L’AGRESSIÓ AL DERT DEL C.P. PUIG DE LES BASSES