REUNIÓ AMB LA CONSELLERA DE JUSTÍCIA

CCOO i la resta de sindicats representatius hem tingut aquest divendres, 18 de juny de 2021, una reunió amb la consellera de justícia Lourdes Ciuró i el Secretari General del departament Quim Clavaguera, que vam sol·licitar per escrit de manera conjunta l’1 de juny passat (feu clic).

CCOO teníem el ferm propòsit que la consellera conegués de manera tan detallada com sigui possible la situació de crisi en la qual actualment està sumit el sistema penitenciari català després de la desastrosa gestió dels últims anys.

Per a això CCOO hem lliurat a la consellera un dossier informatiu de 31 pàgines on detallem els principals problemes que afligeixen als treballadors i treballadores penitenciàries catalanes i que podeu descarregar fent clic en el següent enllaç:

Després d’una primera ronda sindical, on CCOO hem fet un esbós general dels problemes principals i més apressants (expedients, circular 2/2021, necessitat de jubilació anticipada, agressions i situació dels interins) i HEM ESTAT L’ÚNIC SINDICAT QUE HA SOL·LICITAT EL CESSAMENT DE LA CÚPULA DE LA SECRETÀRIA DE MESURES PENALS, el cessament de la qual CCOO ja vam demanar públicament el 7 de juny (feu clic).

La consellera ens ha sorprès amb un discurs coherent i ben articulat, reforçat per la impressió que ens ha donat de ser enèrgica, decidida i amb les idees clares. Entre elles, ens ha sorprès gratament amb una molt ferma defensa de la condició d’autoritat per al col·lectiu penitenciari.

La consellera ha manifestat ser conscient que la situació actual no és producte d’un fet puntual sinó que és un conflicte enquistat que prové d’un procés que porta ja anys i que està decidida a resoldre’l amb brevetat i de la millor manera possible, però també ha afirmat que no vol prendre decisions en calent.

La consellera també ha manifestat que primer vol informar-se de primera mà i per si mateixa per a fer-se una idea precisa de la situació contemplant tots els punts de vista, per la qual cosa realitzarà una ronda per tots els centres on parlarà amb comandaments, inclosos intermedis, representants sindicals del centre, etc.

La consellera també ha anunciat la creació el més ràpid possible d’una nova Direcció General per al sistema penitenciari. Fins ara l’absència d’aquesta significava que tota la qüestió penitenciària depenia directament del secretari de mesures penals Amand Calderó. Ara per contra sembla que hi haurà un intermediari. La persona que s’elegeixi per al lloc de director o directora general donarà una idea precisa de l’abast de la mesura.

En una segona ronda CCOO hem entrat directament en l’assumpte, realitzant un atac directe al protocol introduït per la circular 2/2021, qualificant-lo d’extremadament deficient, mal formulat i pèssimament redactat fins a tal punt que un protocol de 20 pàgines ha forçat una nota informativa de 6 pàgines, que inclou modificacions del protocol, i per això CCOO hem demanat la seva suspensió immediata.

Així mateix hem explicat que la causa d’aquest desastre resideix en la designació d’una persona inadequada pel seu perfil i capacitats (o falta d’elles) per a la subdirecció general de centres per la qual cosa CCOO HEM DEMANAT PER SEGONA VEGADA EL SEU CESSAMENT, petició a la qual s’ha unit CATAC.

La consellera no ha volgut comprometre’s en aquest moment ni amb cessaments ni amb reafirmacions de càrrecs, però ha deixat clar que una vegada s’hagi informat sobre el terreny i s’hagi pogut fer una idea clara de la situació, actuarà amb fermesa.

CCOO també hem incidit en la situació d’envelliment de la plantilla, donant xifres sobre els percentatges de majors de 50 i de 55 anys, mostrant exemples de centres on l’envelliment és galopant, com són el C.P. Ponent, el C.P. Joves, el C.P. Dones o tots els centres oberts. CCOO també li hem recordat a la consellera que els treballadors penitenciaris també som bombers d’empresa o hem d’actuar com a antidisturbis sense importar l’edat. Finalment CCOO hem ensenyat el voluminós estudi de gairebé 240 pàgines realitzat pel grup de treball sobre jubilació anticipada i 2a activitat on va participar CCOO, recordant que és una eina valuosíssima que cal aprofitar i hem urgit a la consellera a fer passos ràpids per a signar un acord de jubilació anticipada que permeti presentar-lo davant el govern de l’estat.

La consellera ha respost de manera molt favorable, entenent la gravetat de la situació provocada per l’envelliment i mostrant-se disposada a aprofitar el treball fet.

CCOO també hem posat en relleu el tema de les agressions, amb un creixement salvatge i continuo a través dels anys i l’absència de polítiques o plans de xoc que n’hi hagi no ja atallat sinó simplement contingut. Ni la tipologia d’interns ha canviat, ni els funcionaris tampoc, així que la responsabilitat resideix únicament en la secretaria de mesures penal el cessament de la qual CCOO hem demanat durant la reunió.

CCOO hem demanat el cessament immediat de l’ús abusiu del Servei d’inspecció, al que la consellera ha respost que s’implicarà personalment perquè es comprovi si s’han realitzat de manera correcta i amb justícia.

Per últim, CCOO hem demanat novament i com hem fet durant anys en solitari, la inclusió del PRP en el complement específic i donada la falta de temps li hem transmès la necessitat d’abordar en el futur la resta de temes inclosos en l’informe que CCOO li hem lliurat i que la consellera s’ha compromès a analitzar

La consellera finalment ha mostrat la seva voluntat de mantenir una nova reunió de seguiment quan hagi finalitzat les visites als centres i per tant hagi pogut fer-se una idea clara i informada de la situació actual del sistema penitenciari català.

Barcelona, 18 de juny de 2021

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA DE LA REUNIÓN AMB LA CONSELLERA 18/06/2021

DESCARREGA EN PDF L’INFORME SOBRE LA SITUACIÓ DEL SISTEMA PENITENCIARI CATALÀ ENTREGAT PER CCOO A LA CONSELLERA