PROVA DE NOU TEIXIT PELS PANTALONS D’ESTIU

S’HA INICIAT UNA PROVA EN CONDICIONS REALS DE TREBALL EN TRES CENTRES D’UN NOU TEIXIT PER ALS PANTALONS D’ESTIU

CCOO, 1A FORÇA SINDICAL DE CATALUNYA, SOM L’ÚNIC SINDICAT QUE DES DE 2021 HEM AVISAT QUE NO S’ESTAVEN FENT LES COSES BÉ AMB LA NOVA UNIFORMITAT I QUE HI HAURIA PROBLEMES SERIOSOS

El passat 1 d’agost va haver-hi una reunió amb l’administració i els representants de l’empresa Iturri (feu clic), que és la subministradora dels uniformes (del calçat és l’empresa URVINA S.L.).

Durant aquesta reunió, CCOO vam demanar que es provaran nous teixits, i l’empresa i l’administració van acordar que a partir de la tercera o quarta setmana d’agost es realitzaria una prova d’un nou teixit per als pantalons d’estiu.

Tal com vam denunciar CCOO (feu clic), el teixit dels pantalons actuals és massa gros, propi d’entretemps, i sense cap percentatge de cotó. La seva composició és de 52% Niló, 39% Polièster i 9% Spandex.

Segons va informar l’empresa, el teixit nou que s’està provant és un teixit de menys gramatge (de 170 g/m² en comptes de 245 g/m² de l’actual) i la composició és la següent:

52,6% cotó, 34,4% polièster, 13% Lycra

La prova s’està realitzant en el C.P. Quatre Camins, el C.P. Brians 2 i el C.P. Joves.

Els pantalons de prova no corresponen en color i la majoria tampoc en disseny als nostres, ja que LA PROVA VA DESTINADA A COMPROVAR SI EL TEIXIT FUNCIONA de cara a poder produir pantalons d’estiu en aquest teixit, i que serien distribuïts a partir de l’any que ve.

CCOO també som l’únic sindicat penitenciari que ens van prendre el tema de la uniformitat de debò i vam sol·licitar ja el desembre de 2021, que es fessin proves extenses d’uniformitat en condicions reals (feu clic)

El tema d’una proporció suficient i adequada de cotó en les peces, tant pantalons d’estiu com polos ha estat una reclamació contínua de CCOO.

CCOO ja vam dirigir en 2016 escrit al Cap de l’Àrea de Règim Interior Penitenciari (ARIP) demanant que els pantalons es componguessin d’almenys un 50% de cotó.

Des de llavors, CCOO hem reclamat de manera contínua que les peces continguin una PROPORCIÓ SUFICIENT DE COTÓ, ja que aquest augmenta el confort en situacions de calor extrema, el seu tacte és molt més agradable, i és més segur en cas d’incendi, ja que no deixa residus plàstics sobre la pell, com, en canvi, si ocorre amb fibres artificial

Durant la reunió del passat 1 d’agost, CCOO vam recordat la composició dels diferents pantalons usats pel personal d’interior:

CCOO també ens vam queixar dels polos, realitzats en un teixit tècnic sense un gram de cotó.

En teoria hauria de funcionar bé, però com que no es pot, per raons més que obvies, portar molt ajustat al cos, perd bona part de les seves capacitats. Per això CCOO vam reclamar que el polo d’estiu també inclogués una proporció de cotó o que estigués enterament fet en aquest material.

En el nostre escrit del 24 de juliol passat (feu clic), CCOO vam reclamar que es fes una enquesta oficial entre els treballadors i treballadores per a avaluar totes les peces de l’uniforme i el calçat que permetés introduir modificacions en els teixits i dissenys. L’administració i l’empresa van acceptar aquesta proposta durant la reunió de l’1 d’agost.

CCOO també vam recordar durant la reunió de l’1 d’agost:

• Les especificacions tècniques i les condicions del contracte de la nova uniformitat les va imposar l’administració sense cap negociació amb els sindicats.
  • Les nostres condicions de treball poden semblar de manera superficial similars a cossos de seguretat i d’altres tipus, però són diferents i específiques, i no tenen res a veure amb la resta (patis i dependències de formigó sense aire condicionat, jornades llargues, intervencions puntuals de gran exigència física i de perill, com a reduccions i incendis, etc.).
  • No es van realitzar proves extenses de testatge de les peces de la nova uniformitat, tal com vam sol·licitar CCOO ja el desembre de 2021.
  • Per a la nova uniformitat sembla que s’ha prioritzat la durabilitat de les peces (resistència a l’esquinçament, a les rentades, etc.) sobre la comoditat.
  • Treballadors i treballadores no sols han sofert una calor insuportable i incomoditat en l’ús dels pantalons d’estiu, sinó també problemes de salut com a eritemes, granellades i altres de diferent índole en zones íntimes.
  • Perquè funcionin bé les peces tècniques en teixit tècnic, s’han d’emportar pegades al cos, cosa que no és aconsellable en el mitjà penitenciari, i per això s’han de buscar composicions i patronatges més adequats.

CCOO fa mesos que sol·licitem, i en les condicions climàtiques actuals amb més raó, que ES PERMETI LA COEXISTÈNCIA DE LA UNIFORMITAT NOVA I ANTIGA fins que es pugui comptar amb un adequat nombre de peces per treballador i s’hagin resolt els problemes sorgits amb les noves peces.

L’administració el dia 1 d’agost va admetre l’ús de la uniformitat antiga en casos que la nova uniformitat produeixi problemes sanitaris o de salut als treballadors mi treballadores, mitjançant una resolució del servei de riscos laborals.

CCOO recordem que en cas de problemes de salut amb la nova uniformitat (granellades, eritemes, etc.), el tema ha de ser tractat com a accident de treball i s’hauria d’acudir a la mútua de treball.

Si l’uniforme amb el qual estàs obligada a treballar no s’adequa a les teves necessitats, des del punt de vista mèdic/sanitari, la forma legal que contempla la llei de prevenció és l’adaptació de lloc de treball, que en aquest cas consistiria a canviar les característiques tècniques de la part de l’uniforme que decideixin els metges.

Per a comunicar després la incidència es pot acudir als següents correus del departament:

prevencio.dj@gencat.cat

ubsdistricte.justicia@gencat.cat

SI EN EL SEU MOMENT ENS HAGUESSIN FET CAS A CCOO, L’ÚNIC SINDICAT O ORGANITZACIÓ QUE ES VA QUEIXAR SOBRE LES DEFICIÈNCIES DE LA NOVA UNIFORMITAT, RES D’AIXÒ HAURIA PASSAT!

.

Barcelona, 25 d’agost de 2023

DESCARREGA EN PDF LA NOTA INFORMATIVA DE CCOO SOBRE LES PROVES DE NOU TEIXIT PELS PANTALONS D’ESTIU